Handboek Online Redactie in de publiciteit


Compleet en actueel naslagwerk

Het handboek is een heel compleet boek wat veel en misschien wel alle facetten van online redactie en online communicatie beslaat. De publicatie van het vijfde druk bevestigt dat de informatie aan een behoefte voldoet én zorgt ervoor dat de informatie weer lekker actueel is.

29 april 2023, Elbrich Raessen, boekrecensie op Frankwatching.


Compleet en handig

Ik kan dit boek van harte aanbevelen. Het is overzichtelijk en compleet en een heel handig naslagwerk.

9 maart 2020, Sonja van tekstbureau the Write Partner, reactie via handboekonlineredactie.nl


Aanrader

Het Handboek Online Redactie is een waardevol boek voor iedereen die meer wil weten over content. Het boek is interessant voor beginnende online redacteuren, content- en communicatiespecialisten, maar ook voor diegene die al langer werkzaam zijn in online content. In het handboek lees je alles over de basisbeginselen, lees over hoe jij je nog meer kan ontwikkelen op het gebied van het toepassen van content. Of fris je geheugen weer eens op. Het boek is praktisch en makkelijk leesbaar. Wil je iets opzoeken dan pak je het er snel even bij. Binnen een mum van tijd heb je de informatie gevonden die je zoekt. Handboek Online Redactie is een aanrader voor iedereen die met online content aan de slag gaat of al aan de slag is.

21 februari 2020, Yvonne Sprok, boekrecensie op Managementboek.nl


Fijn naslagwerk voor de drukke communicatieprofessional

In de inleiding van het handboek staat: dit boek is bedoeld voor iedereen die met content bezig is. Van doorgewinterde contentmarketeer tot de communicatiestudent. Voor de communicatieprofessional zullen sommige stukken vrij basic zijn. Maar omdat het boek zoveel facetten van online communicatie en online content bespreekt, zijn er altijd gedeeltes die nog onontgonnen gebied zijn.

Het boek leent zich daarmee uitstekend als naslagwerk om je geheugen op te frissen of je in te lezen in een voor jou onbekend onderwerp. Of om er even bij te pakken als je begint aan een nieuw online project. Of het nu een website is, het opstellen van een privacyverklaring of het opnemen van je eerste vlog.

19 juli 2019, Floor van den Elsen, boekrecensie op Frankwatching


Actueel en overzichtelijk

Actueel, overzichtelijk en veel voorbeelden als illustratie bij de theorie. Handig boek om mijn eigen content bij te slijpen en om mijn collega’s met goede argumenten te adviseren over wat online wel en niet werkt.

13 juni 2019, BureauKerkhofs, review op Bol.com


Inspirerend boek!

Een geweldig inspirerend boek. Gemakkelijk leesbare theorie, direct toepasbaar voor zowel kleine als grote bedrijven, maar ook voor zzp’ers. Het vorige boek (Handboek webredactie) van dezelfde auteurs gaf me veel houvast bij de bouw en invulling van m’n website. Handboek Online Redactie biedt nu ook uitgebreide aandacht aan de inzet van andere online kanalen. Daarnaast gaat het in heldere taal in op zaken als conversie, audiovisuele content en privacy. Het boek is overzichtelijk, bevat tal van duidelijke schema’s en voorbeelden, en houdt de lezer up-to-date. Met dank aan de schrijvers!

6 juni 2019, E.R. Galstaun, lezersrecensie op Managementboek.nl


Handig!

Fijne schrijftips voor elke werkdag en een handig naslagwerk om binnen handbereik te houden.

4 juni 2019, Flamazine, review op Bol.com


Handboek Online Redactie

Als ervaren communicatieprofessional ervaar ik dagelijks hoe het communicatievak zich voortdurend ontwikkelt. Het Handboek online redactie is een handig hulpmiddel om bij te blijven. Ik vind er o.m. actuele informatie over het inzichtelijk maken van de klantreis en het ontwikkelen van een online – en contentstrategie. De uitwerking van thema’s als sociale media, audiovisuele content en evaluatiemethoden zijn goed onderbouwd: vanuit een weloverwogen strategie toewerken naar de uitvoering. Dat sluit aan bij mijn werkpraktijk, want zo werk ik graag.

27 mei 2019, A. Donkers, lezersrecensie op Managementboek.nl


Een musthave

Als ondernemer in de wereld van projectmanagement en onderwijsadvies onderschrijf ik het grote belang van goede communicatie: offline en online. In mijn rol als projectmanager Sterk Techniekonderwijs Noordoost-Brabant besef ik dat goede communicatie misschien wel de belangrijkste succesfactor is voor dit project waarin zoveel mensen en partijen met elkaar gaan samenwerken vanuit onderwijs, ondernemers en overheid.
Het handboek Online Redactie draagt door haar helderheid, structuur en toegankelijkheid bij aan een weloverwogen en effectieve online communicatiestrategie. Het is voor mij als projectmanager een gids voor het bouwen en onderhouden van de online communicatiemix: van strategie tot uitvoering en evaluatie; van websites tot sociale media en meer. Elke thema is voorzien van achtergronden en toepasbare tips. Ik vind het boek een musthave voor iedereen die met communicatie aan de slag is of gaat.

24 mei 2019, Edith Vissers (Edith Vissers Onderwijsadvies), lezersrecensie op Managementboek.nl


Praktisch boek met handige tips

Ik kocht dit boek omdat ik beter en sneller wil leren schrijven voor websites en social media. De ‘schrijfhoofdstukken’ geven fijne en praktische tips. En ik haal er nog meer uit, bijvoorbeeld hoe ik framing, nudging en storytelling kan gebruiken en hoe ik overtuigingstechnieken slim kan inzetten. Ook het onderdeel Audiovisuele content vind ik interessant. Handig om te weten hoe je met beeld meer impact kunt maken.

22 mei 2019, C.M.T. van de Vijver, lezersrecensie op Managementboek.nl


Een praktisch én beleidsmatig instrument

Het Handboek Online Redactie van Poort & De Wert oogt fris, aantrekkelijk, overzichtelijk en compleet. De inhoud bevestigt die positieve indruk.

Het is een naslagwerk met heel veel praktische tips en aansprekende voorbeelden om antwoord te vinden op de vraag ‘Hoe communiceer ik het meest effectief?”. Maar daarnaast heeft het ook veel te bieden voor wie communicatie bekijkt vanuit een beleidsmatig perspectief.

‘Communicatie’ is een containerbegrip dat vaak genoemd wordt als oorzaak én oplossing van elk organisatieprobleem. Het handboek zet aan tot nadenken over het doel dat je beoogt en over de manier waarop je dat kunt bereiken – en in hoeverre communicatie dan DE oplossing is.

Stapsgewijs helpt het handboek de lezer om verschillende vraagstukken te ontrafelen en de juiste instrumenten te kiezen. Extra pré is de aandacht voor het evalueren van de doelstellingen én voor Internetrecht, waaronder het omgaan met de AVG. Dat alles maakt het handboek tot een waardevol instrument voor elke fase van het uitzetten en uitvoeren van een communicatiestrategie.

12 mei 2019, J.W.M. van de Moosdijk, lezersrecensie op Managementboek.nl


Fijn boek!

Een tijdje terug kreeg ik in mijn job extra uren voor communicatie, eerst voor de website en daarna ook voor social media. Ik doe het met plezier en heb er ook best gevoel voor, maar ik mis soms het overzicht en handigheidjes. In dit handboek heb ik al veel nieuwe dingen gelezen en tips die ik meteen kan toepassen. Het boek behandelt veel onderwerpen die ik in mijn werk tegenkom. Het leest lekker en de stappenplannen vind ik superhandig. Mijn goede voornemen is om elke week een uurtje te lezen en iets nieuws uit te proberen. Fijn boek!!

10 april 2019, J. Smit, lezersrecensie op Managementboek.nl


Handboek Online Redactie – Onmisbaar gereedschap

Online redacteuren, content- en communicatiespecialisten zijn gewild. Werving- en selectiebureaus hebben de vraag naar online professionals de afgelopen jaren zien verdubbelen. Operationele skills – het componeren van pakkende teksten en ontwikkelen van video’s – blijven een múst. Ook kennis van en vaardigheid in SEO, sociale media en user experience design zijn bij werkgevers en opdrachtgevers top of mind. Voor wie werk wil maken van het vak is er veel te doen én veel te leren. Hoe houd je de kwaliteit van je werk op een hoog niveau?

Contentcreatie is razendsnel veranderd in een creatief en multidisciplinair vak. Kwam je voorheen een heel eind met een soepele pen en wat ICT-kennis, tegenwoordig moet de basisuitrusting breder zijn. De ontwikkeling van tekst naar beeld, het toenemende aantal kanalen en de aanzwellende informatiestromen dwingen de online communicatie- en contentspecialist tot bezinning. Waar vind je je (toekomstige) klanten? Hoe maak je content die scoort? Hoe kun je werkelijk impact maken? Wat is de best passende vorm voor je boodschap? Het Handboek Online Redactie wijst je de weg.

De online communicatie- en contentspecialist is strateeg, tacticus en uitvoerder ineen. Opdrachtgevers verwachten van een online team dat het vraagstukken ontrafelt, erover adviseert en de uitvoering ervan ter hand neemt of coördineert. Naast ambachtelijke skills – denk aan: tekstschrijven, beeldbewerking en videoproductie – vraagt dit een analytische en creatieve blik op doelen, doelgroepen en de inhoud en de vorm van content.

Méér content is lang niet altijd béter. Slim is om beargumenteerde keuzes te maken. Door inspanningen te monitoren – een stap die in de praktijk nogal eens wordt overgeslagen vanwege gebrek aan tijd, geld of zin – stel je vast of je bereikt wat je voor ogen hebt. Op basis van de bevindingen kun je de content verbeteren óf de lat wat hoger leggen.

Online professionals krijgen opdrachten die verschillen qua reikwijdte en impact. Variërend van een strategie (een aanpak om een corporate of specifiek vraagstuk op te lossen) tot een creatief concept (een aansprekende campagne) tot tekstuele of audiovisuele producten. Ingewikkeld? Valt mee. Hoe onoverzichtelijk een opdracht in eerste instantie soms ook lijkt, met een stapsgewijze aanpak krijg je er vat op. In dit handboek maak je kennis met een werkwijze die bestaat uit vier opeenvolgende stappen: voorbereiden, koers bepalen, realiseren en evalueren. Je kunt deze aanpak gebruiken voor vraagstukken op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Als je de stappen achtereenvolgens doorloopt, wordt je output beter en je werk leuker.

Waarom kiezen voor het Handboek Online Redactie?

  • Focus op de werkpraktijk van de online professional
    Van websites, digitale nieuwsbrieven, blogs en sociale media tot Google, conversie en audiovisuele content.
  • Van plan naar uitvoering
    Strategische, tactische en operationele keuzes stapsgewijs vertaald in praktische toepassingen.
  • Actuele inzichten
    Inzicht in de laatste ontwikkelingen, trends, cijfers en feiten.
  • Getoetst in de praktijk
    Samengesteld op basis van vragen van online professionals en gecheckt op praktische uitvoerbaarheid.
  • Meteen aan de slag
    Tips, quick wins, praktijkvoorbeelden, handige stappenplannen en slimme routes helpen je om stappen te maken in je vak.

18 maart 2019, artikel op Managementblog.


Handboek Online Redactie is verkrijgbaar via de (online)boekhandel.
Of bestel direct voor € 37,99 bij Managementboek.nl.